Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Att bygga sin garderob - Grundtankar

Av Andreas Weinås - 26 november 2008 12:47

Att bygga sig en bra garderob är inte alltid lätt, detta tar ofta många år och garderoben kan uppdateras en del under tiden.

Här är ett par tips på vad jag tycker man bör tänka på när man ska utforma sin garderob.


1. Hitta din personliga stil.

Detta är lättare sagt än gjort då man väldigt ofta kan påverkas av rådande trender. Enligt mig bör trender endast bidra med att förgylla den egna stilen genom att ta influenser snarare än att se ut som en skyltdocka. Genom att finna en stil med en röd tråd kan man undvika att behöva uppdatera garderoben varje säsong.


2. Trender eller Tidlöst?

Detta är en fråga som också den är svår. Jag kan stundtals känna mig kluven mellan modebloggaren Klangs supertrend-fokusering och Stilbloggen Manolo som förespråkar en klassisk manlig stil utan fokus på trender. Ingen garderob känns fulländad utan att ha delar av dem båda. Trendplagg bör dock införskaffas lite lägre pris på antingen rea eller butiker som H&M som är mycket skickliga på vad som är rätt i tiden. Är det några plagg man kan lägga mer pengar på är det t ex Ytterrockar, Kostymer, skinnjackor och framför allt klassiska herrskor. Dessa plagg ses som tidlösa och kommer att kräva en högre kvalitet än t ex tshirts för att hålla i många år framöver. Skinnjackor och herrskor har en förmåga att bli t om vackrare med tiden om man sköter om dem korrekt. Känner man att man vill vara "inne" man behöver sällan köpa nytt för att vara rätt i tiden. Bara genom att lägga upp dina favorit kostymbyxor eller rulla upp dina klassiska jeans så har du ökat din modegrad avsevärt de senaste åren. När den trenden är över kan du återgå till den normala längden.


3. Färg?

Färg har mycket med dig som person att göra. Sommargarderoben brukar innehålla mer färg medans hösten tenderar att gå i mörkare, dova toner där en personlig favorit är vinrött. De mest tidlösa färgerna enligt mig är Blått, grått, brunt. Lätta att matcha med varandra eller starka färger. Vitt och svart är självklart viktiga men är ju egentligen inte några färger.


4. Köp inte för mycket åt gången.

Detta är klassiskt då många handlar stort en gång på hösten och en gång på våren. Risken finns att man är något insnöad på ett visst tema den dagen du handlar och omedvetet får med dig 3 cardigans och 5 par jeans hem. Sen inser du månaden efter att du hade snarare behövt chinos eller kostymbyxor och stickad tröja. Sprid ut köpen mer och försök variera plaggen inom din personliga stil.


5. Låt det ta tid.

Att bygga en bra garderob tar tid. Oavsett hur tidlös ett plagg är kommer garderoben att uppdateras med nya saker allteftersom karriär och vardag förändras. Nyckeln ligger i att inte behöva köpa nytt så ofta.


6. Släng så lite som möjligt.

Även om ett plagg känns hopplöst ute så försök lägga undan det istället för att slänga det. Jag har ett exempel på en fodrad jeansjacka från Levis jag fick i början av gymnasiet som känts hopplöst oanvändbar sen dess men som i år är hetare än nånsin. Tror alla har den typen av plagg som man glömt av och kan börja använda igen senare.


7. Vad är viktigast vid ett köp?

Enligt mig är passformen det viktigaste. Oavsett hur välgjord, dyr eller snygg design det är så faller allt om det inte sitter bra. Efter det kommer kvalitet men det är som tidigare nämnt egentligen endast viktigt när det kommer till plagg du ska bära länge och som utsätts för mycket slitage.

Sen så får folk säga va de vill men märket har även det en viss del i köpet. Jag vet att de plagg jag har som jag fortfarande gillar bäst är många från något exklusivare märken och det är någonting med att veta att du är mer ensam om plagget och att det kostade dig en större summa för att få det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Weinås - 12 februari 2009 08:43

  Nu efter mycket besvär och fantastisk hjälp av Fabian på fabels värld är den nya versionen av Fashion4fun klar!  Den hittar ni på http://fashion4fun.com   Den här sidan kommer finnas kvar för er som vill läsa äldre inlägg men ej uppdateras. Kommen...

Av Andreas Weinås - 11 februari 2009 16:21

  Många av er har säkert redan sett det och en del har kanske ingen facebook profil men för er övriga vill jag nämna att fashion4fun nu finns som grupp på facebook. Även om den inte uppdateras jätteofta så kommer viktiga händelser och ev. kontaktinfo...

Av Andreas Weinås - 11 februari 2009 08:29

  Ett stort steg imot att bli vuxen är när man för första gången skall omplacera sina sparpengar i en bankportfölj. Det är något av en ovan situation där det gäller att få klart för sig vilken typ av risk man vill ta för att öka värdet på sina arma s...

Av Andreas Weinås - 10 februari 2009 21:13

  Jag spinner vidare på konsten att matcha färger tillsammans och olika effekter detta kan ge. I inlägget "blå/beige/brun" nämnde jag hur tre färger kan passa bra tillsammans och i detta inlägget kommer jag gå in på hur man bäst plockar upp en färg u...

Av Andreas Weinås - 9 februari 2009 10:51

  Jag skrev ett inlägg om hur det vida modet i byxväg är på väg att få ett rejält uppsving. Fat denna gången är det på ett nytt sätt. Byxorna ger lite av en Charlie Chaplin känsla och har ofta relativt hög midja. Bottega Veneta är det märke som kansk...

Ovido - Quiz & Flashcards