Direktlänk till inlägg 8 februari 2009

Blå/Beige/Brun

Av Andreas Weinås - 8 februari 2009 11:58


Att mixa färger och material är en hel vetenskap och jag har tre färger som jag gillar extra mycket.

Genom att kombinera mörkblått, beige, och brunt kan man på ett diskret sätt få fram färg i klädseln utan att det blir skrikigt.

En mörkblå kostym med bruna skor och bälte med beige slips eller cardigan under kavajen är ett dressat sätt att kombinera dessa färger.

Dessa tre naturfärger går även att kombinera i casual sammanhang som i detta fallet.

 


När det kommer till material har det nästan lika stor inverkan på helheten som färgerna. Genom att mixa den grova känslan i jeansskjortan med den fina i scarfen får man fram en bra kontrast.


 

 
 
Ingen bild

Pontus

8 februari 2009 18:43

Väldigt fina bilder och tack för en inspirerade blogg! Jag har stött på ett problem när det gäller klädköp. Jag köper väldigt mycket kläder nu under rea tiden, men jag skall tillägga att det är till 90 % kläder som jag tänker kommer passa fint nu till våren och sommaren.

Hur tänker du vid klädköp nu till våren och hur mycket pengar spenderar du varje månad på kläder ungefär?

I och med att jag har köpt så pass mycket kläder på sistone så har det mer gått över i känslan att jag endast kan använda plaggen några gånger innan dem känns ut tjatade.

Tacksam för svar! :)

Läser bloggen varje dag!

 
Ingen bild

Andreas Weinås

8 februari 2009 20:32

Hej Pontus!

Problemet du pratar om är vanligt och så här brukar jag tänka för att undvika shoppingmissar.

1. Det är absolut inget fel att handla merparten av sina kläder på rea, däremot är det viktigt att inte köpa plagget bara för att det nu är nedsatt eller av ett dyrt märke. Passformen får aldrig kompromissas med oavsett pris. (eventuellt om det går att korrigera med en skräddares hjälp)

2. Att basera sin köp på trend gör det helt omöjligt att bygga upp en garderob på sikt då nästan allt kommer bytas ut inom några år.
Satsa på plagg som aldrig blir "fel" fast som med hjälp av rean går att finna till suverän kvalitet. T ex kostym, herrskor, ytterrock m.m

3. För att undvika att få känslan av att plaggen blir uttjatade är det viktigt att inte köpa "kit" som ja brukar kalla det. Detta är ett flertal plagg som köps samtidigt för att de passar bra ihop. När du kommer hem märker du att sakerna inte fungerar speciellt bra till resten av din garderob.

4. Ett sätt att hitta bra saker på rean är att hålla ögonen öppna under året innan rean och titta ut vilka typer av plagg du saknar, tex skinnjacka, vita sneakers, shorts, ullrock eller vad som helst. När rean kommer sen vet du vad för plagg du har behov av sen tidigare och minskar spontanshoppingen av redan befintliga plagg i garderoben.

5. Våga köpa plagg som inte ska bäras varje dag eller ens på ett halvår. Jag köpte t ex en kostym på 80% i slutet av januari till priset av ca 1700kr, även om jag inte bär kostym ens 1 gång i månaden så kan jag garantera att jag inte kommer hitta en lika välsittande kostym till det priset, av den kvaliten senare. Därför såg jag det som ett bra tillfälle att "investera" i en kostym på sikt. Samma gällde ett par handgjorda skor för löjligt billiga 500kr.

Jag handlar inte för så mycket per månad för jag brukar antingen köpa nått litet plagg i månaden som halsduk, t-shirt eller liknande eller vänta tills rean för de lite dyrare plaggen. Så en vanlig månad ligger troligtvis under 1000kr medans en reamånad som september eller januari kan landa på över 5000kr.

Hoppas svaret var till belåtenhet. Har även skrivit ett inlägg i frågan som skall gå att finna under kategorin shoppingtips.

//Andreas

 
Ingen bild

Pontus

8 februari 2009 21:31

Stort Tack!

 
Ingen bild

Pontus

8 februari 2009 21:37

Vad tycker du om Our Legacy? Jag har gått och blivit totalt kär i deras kollektioner. Så enkla men oerhört stilfulla. Håller du med mig?

Jag är mycket för deras silhuetter med button-down skjortor och stickade pullovers nu till våren.

Du kanske inte är så mycket för svenska märken?

MVH/ Pontus

 
Ingen bild

Andreas Weinås

8 februari 2009 23:01

Our Legacy är ju helt klart ett märke som valt att satsa på klassiska plagg med en aktuell look. Som du nämner är det mycket buttondown och även chinos sen förra sommarens Our Legacy-hype.

Jag tycker väl att Our Legacy är ett av de stilfullare svenska märkena men tyvärr så har svenskt mode bortsett från Nikolaj D´etoil stått ganska lågt i kvalitetsklass i jämförelse med märken som sys i Italien eller USA.

Designmässigt är svenska märken överlag väldigt långt fram med många som etablerat sig internationellt som Acne, Filippa K, Whyred m.m

Tyvärr så har jag kännt att alla modemagasin envisas med att bara visa upp plagg från våra svenska märken vilket resulterar i att de flesta svenskar går i likadana kläder. Genom att välja mer internationella och för vissa ovanliga märken kan man vara lite mer ensam om sakerna. För att se sina nya Filippa K sneakers för 1600kr på tre personer till på samma dag är inte kul enligt mig iaf.

Detta är självklart bara mina tankar och jag tycker att man verkligen inte skall låta bli att köpa något som man gillar bara för att det är svenskt. Det jag menar är bara att man kan öppna ögonen för andra influenser som belgiska och japanska märken som är väldigt inflytesrika i modevärlden.

//Andreas

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Weinås - 12 februari 2009 08:43

  Nu efter mycket besvär och fantastisk hjälp av Fabian på fabels värld är den nya versionen av Fashion4fun klar!  Den hittar ni på http://fashion4fun.com   Den här sidan kommer finnas kvar för er som vill läsa äldre inlägg men ej uppdateras. Kommen...

Av Andreas Weinås - 11 februari 2009 16:21

  Många av er har säkert redan sett det och en del har kanske ingen facebook profil men för er övriga vill jag nämna att fashion4fun nu finns som grupp på facebook. Även om den inte uppdateras jätteofta så kommer viktiga händelser och ev. kontaktinfo...

Av Andreas Weinås - 11 februari 2009 08:29

  Ett stort steg imot att bli vuxen är när man för första gången skall omplacera sina sparpengar i en bankportfölj. Det är något av en ovan situation där det gäller att få klart för sig vilken typ av risk man vill ta för att öka värdet på sina arma s...

Av Andreas Weinås - 10 februari 2009 21:13

  Jag spinner vidare på konsten att matcha färger tillsammans och olika effekter detta kan ge. I inlägget "blå/beige/brun" nämnde jag hur tre färger kan passa bra tillsammans och i detta inlägget kommer jag gå in på hur man bäst plockar upp en färg u...

Av Andreas Weinås - 9 februari 2009 10:51

  Jag skrev ett inlägg om hur det vida modet i byxväg är på väg att få ett rejält uppsving. Fat denna gången är det på ett nytt sätt. Byxorna ger lite av en Charlie Chaplin känsla och har ofta relativt hög midja. Bottega Veneta är det märke som kansk...

Ovido - Quiz & Flashcards