Alla inlägg den 17 oktober 2008

Av Andreas Weinås - 17 oktober 2008 00:01

Jag har fastnat för flera av de allra största märkenas sneakers den senaste tiden och när hösten inte är den mest passande årstiden för just sneakers bör man åtminstone tänka på följande innan man köper.


1. Välj en mörk färg! Så länge du inte fyndar dessa skorna på 70% är mitt råd att köra på en mörkare färg. ja vet att t ex vita sneakers är hur snyggt som helst men på hösten förstör du dem på en kvart och oavsett hur lyxiga och glamourösa de än gång var så är sneakers till skillnad från läderskor aldrig snyggare slitna och har man lagt ut en ganska stor summa på ett par skor så vill man nog gärna att de ska hålla sig fräscha länge. Detta är mina personliga favoriter från franska Lanvin.


2. Även matrialet spelar stor roll. Många designers använder sig av samma sorts högkvalitativa sula men det är oftast tyget som blir fult fortast. Välj en modell med t ex lackat skinn som är lätt att torka av.

En av Dior Homme modellerna för hösten 08.

3. Var kall! Våga vänta. Dessa skor ligger trots allt mellan 3000-4000kr och det är inget många människor är villiga att lägga. Håll utkik på internet och ev. utlandssemestrar och fynda dem till halva priset. Helt plötsligt har du fått ett par grymma skor i samma prisklass som filippa k-modellen du ser halva stan springa omkring med.


4. Bli inte förblindad av märket! Många av de stora designerna lever på namnet och hetsen kring ett märke. För ett par år sen var Dior Homme ett måste bland var och varannat modeoffer medans nu är det Lanvin som är på allas läppar. Köper du dem inte för att få imponerade blickar i krogkön eller på shoppingrundan så kom ihåg att trender kommer och går. Men jag kan inte säga annat än att det lyfter en outfit otroligt mkt med ett par exklusiva sneakers med välarbetade detaljer. Kvaliten är också garanterat högre än på de svenska märkena va det gäller sula, sömmar och matrial. Jag har ett par exklusiva sneakers och jag måste säga att trots att jag haft dem ett bra tag nu så känns det fortfarande speciellt när man skall ta på sig dom till skillnad från andra skor av sämre kvalitet och lägre pris som inte grävde ett lika stort hål i plånboken. .


 Sneakers från Neil Barrett för halva priset.



Ovido - Quiz & Flashcards