Alla inlägg den 9 december 2008

Av Andreas Weinås - 9 december 2008 12:26

Det är nu dags för mitt första inlägg om mannens kanske främsta smycke. Jag talar självklart om klockan! Jag har valt ut tre favorit modeller i varierande prisklass som jag gärna hade stått som stolt ägare till.


Budget: Gant - Park Hill i Roseguld / ca 1700kr

Detta är en fantastiskt snygg och klassisk klocka enligt mig! Kvaliten är inte den bästa och den drivs inte med automatiskt ur men är man ute efter en billigare klocka med stil är denna klockren!




Medel: Omega Seamaster Diver / Kvarts: ca 14000kr / Automatisk ca 23000kr

James Bonds eget val. Skämt och sido så är denna klockan en riktig klassiker och fördelen är att den är så användbar. Du kan lätt variera mellan läderband, gummiband och stållänk vilket inte är fallet med de två andra klockorna i inlägget.

En klocka för 23000kr är ju onekligen något som många skulle hävda hamnar i lyxkategorin men jag hävdar att när det kommer till klockor av denna kvaliten med automatiskt verk så är 23000kr ett medelpris. Väljer du Rolex eller Breitling så börjar klockorna på det dubbla. Omega har tillskillnad från just Rolex och Breitling inte alls samma piratkopiering vilket gör att det är lättare som ung man att bära klockan utan att tas för en thailandskopia.



Lyx: Patek Philippe - 5119g / ca 120.000kr

Detta är klockornas Rolls Royce! Det finns få klockor världen över som är så högt skattade som Patek klockorna. Modellen jag valde ut är faktiskt en av de billigare då priserna kan sträcka sig upp emot en miljon kr! Modellerna är oftast väldigt avskalade och inte pråliga utan här sitter den verkliga skönheten på insidan. Att bära en Patek Philippe säger inte att man har massa pengar och har råd utan snarare att man har en känsla för stil och kvalitet. Företagets slogan säger allt om klockorna: " You´re not buying a Patek Philippe, you´re only taking care of it for the next generation.



Ovido - Quiz & Flashcards