Alla inlägg den 11 december 2008

Av Andreas Weinås - 11 december 2008 10:36

Detta inlägg kommer att ta upp liknande ämne som Gästskribenten Fabian nämnde. Jag har ett stort intresse av manligt mode, därmed även trender som trots allt är en stor del i modet. Den senaste tiden har jag dock börjat ifrågasätta trendernas makt och valt att fokusera inläggen mer på stil och klassiskt mode som känns mer tidlöst. Visst utrymme kommer trenderna alltid få ha vilket kan ge gott om inspiration men det är när en trend drabbar ett helt land som det har gått för långt. Jag har valt att lista tre sådanna trender och hur man kan ställa sig till dem.


1. Färdigslitna jeans

Denna trenden har varit mycket gynsam för de stora modehusen då de kunde sätta extrema priser på ett plagg som tidigare varit bland de billigaste i kollektionerna. Det var inte ovanligt att framför allt modehus som Dolce och Dsquared hade jeans i 4000krs klassen. Hypen över dessa färdigslitna jeans med hål och färgfläckar var 2002 då väldigt många fotbollsstjärnor valde denna stilen och Fredrik Ljungberg och David Beckham sågs som de bäst klädda. Denna typen av jeans är på väg tillbaka efter att ha setts som extremt uttjatade i ett par år men skillnaden mot då är att jeansen nu är menade att se mer egenslitna ut från början och inte i närheten av lika extrema i slitningarna. Jag har själv burit jeans av den sorten för ett par år sedan men har ännu inte börjat sakna den tillräckligt för att överväga ett köp av några nya. Mitt råd är att slita sina egna favoritjeans till den grad man själv är ute efter.

BÄSTA BÄRARE: Kurt Cobain


2. Kostymvästen

Denna trenden var extremt stark i Sverige 2004 och har väl fortfarande en stark position i mindre orter. Jag har inget problem med denna trenden heller. Problemet jag har är att den blev så uttjatad! Man tog som Fabian nämnde ett klassiskt plagg med hur mycket stil som helst i och förvandlade det till något ALLA bar till jeans och t-shirt. Detta hade nog inte varit nån stor grej om det var i klass med Punktrenden som endast ett fåtal tog inspiration från men när den syntes på varenda nattklubb varje vecka så försvann det som ändå är något av det roligaste med trender; att sticka ut på ett positivt sätt genom att våga testa nått nytt.

BÄSTA BÄRARE: André Benjamin



3. Den upprullade byxan

Detta är den senaste folktrenden i vårt avlånga land. Det har mest rört sig om chinos och även en del jeans och i somras var hypen som störst och den väntas väl hålla i sig minst en sommar till. Jag ska inte vara en hycklare...Jag bar denna trenden i sommras, men jag hävdar att detta egentligen inte är en trend. På franska rivieran har upprullade byxor och uppknäppt skjorta varit lika självklart genom åren som kaffe och kalles kaviar varit för oss svenskar. Tack vare att massan anamma den uttalade trenden så försvann den ursprungliga tanken med stilen: Den avslappnade bekvämligheten man söker en varm sommardag då man inte vill ha trekvartsbyxor. Inte för att det ska vara inne utan för att det är praktiskt! Sen är det enligt mig snyggt för att man får ett snyggt avslut på byxbenen och särskillt om benen är vida slipper man en massa veckat tyg över skorna som enligt mig inte är så stiligt.

BÄSTA BÄRARE: Okänd man / Bild: www.thesartorialist.com


För att sammanfatta mitt inlägg kan man nämna ett par olika sätt att ställa sig till dessa trender.


1. Man ignorerar dem!

Man låter sig inte påverkas av gällande trender utan klär sig som man alltid gjort. Man kanske som Punkare burit smala jeans upprullade till kängor i många år och blir "över en natt" inne men ignonerar trenden och fortsätter bära stilen efter att trenden dött ut.


2. Man bär dem slaviskt!

Man bär dem för att passa in och vill inte kännas fel oavsett passform eller trend. Man är ena året skogshuggare och andra året Brat.


3. Man inspireras av dem!

Man tar inslag av de trender man tycker passar ens kropp och tilltalar dig personligen oavsett deras ursprung och kombinerar dem med sin egen stil.


Jag själv vill säga att jag tillhör den tredje kategorin men skall erkänna att jag har under åren även klätt mig efter den andra kategorin. Men jag tycker inte att något av dem är fel utan endast ett personligt val. Vissa älskar de senaste i trendväg och låt dem göra de då. Samma gäller om man vill ha en klassisk stil utan att fokusera på trender. De verkliga idioterna är de som inte kan respektera och förstå andra.


Ovido - Quiz & Flashcards