Direktlänk till inlägg 30 oktober 2008

Min Dröm Garderob - SKOR

Av Andreas Weinås - 30 oktober 2008 11:18

Jag läste en väldigt intressant och välskriven artikel av skomakaren Marcus Davidsson på stilbloggen manolo.se. (årets modeblogg 2008) Han tar upp hur en mans skogarderob bör bestå av minst 12 par skor. Jag rekommenderar varmt att ni besöker sidan och läser hela artikeln men här är Marcus  exempel på hur en skogarderob kan se ut.


Hämtat från manolo.se:

"Basgarderob
Jag ska ge ett exempel – vilket har efterfrågats – på en bra startgarderob.
2 par kraftiga vinterkängor (varav ett par varma fårskinnsfodrade)(kall höst, vinter)
2-3 par halvhöga boots med gummisula i olika färger, svart, brun, ljusbrun. (höst, snöfri vinter, vår)
2-3 par låga skor med gummisula i stryktåligt skinn. (höst, vår)
3 par enkelsulade skor i ljusa somriga färger, gärna något par i mocka. (varm vår, sommar)
2 par svarta enkelsulade kostymskor. (varav ett par oxford’s) (formella tillfällen och fester)"



Jag bestämde mig för att själv göra min drömgarderob i skoväg med vad jag tycker jag behöver inkl. sneakers och sandaler och liknande.


Vinterkängor / Wings&Horn 5800kr (Fever) / Filippa K 3200kr (Filippa K)


Boots / N.D.C 3300kr  / Neil Barrett 2800kr  (bägge från www.yoox.com)


Herrsko i skinn / Paul Smith 2200kr (www.paulsmith.co.uk) / N.D.C (www.yoox.com)


Herrsko Mocka N.D.C 2800kr (www.yoox.com)


Sommarskor skinn / Filippa K 1400kr (50% rea på filippa k i göteborg) / Pointure 500kr (halva priset på semester i frankrike)



Sneakers / Lanvin 3700kr (www.barneys.com) / Converse 450kr (www.asos.com)


 Sandaler / Neil Barrett 1000kr (www.yoox.com)


Jag är medveten om att det blir en hel del samma märken men det är för att jag har bäst erfarenhet av t ex N.D.C Många skulle säkert vilja ha med klassiska randsydda skor från brittiska märken som  Churchs och Crocket & Jones men deras modeller känns ofta väldigt strikta, propra och i vissa fall gubbiga. Kommer säkert att köpa ett par nån gång i framtiden med tanke på kvaliten men i nuläget känns både paul smith och filippa k modellen roligare.

 
 
Ingen bild

JOnas

30 oktober 2008 12:31

N.D.C-bootsen från Yoox.com är mycket lockande. Lite annorlunda modell och läder än de du har eller? Har Kungsgatan 9b slutat med NDC?? Sist jag var inne packade de upp MOMA-boots, mycket fina men inte riktigt samma exklusiva kvalitet har jag en känsla av..

 
Ingen bild

andreas weinås

30 oktober 2008 15:34

N.D.C bootsen från yoox är faktiskt samma modell som jag har men jag valde att ta en bild från deras sida då ja använt min bild ett par gånger på bloggen. tyckte även det var kul med att visa dem i svart som är minst lika snyggt. Tyvärr så säljer Kungsgatan 9b inte några N.D.C denna säsongen men eventuellt till våren. Personligen kändes N.D.C modellerna snäppet vassare men det finns helt klart schyssta modeller från moma! De säljer även ett märke som heter Bordese om jag inte minns fel som gör väldigt fina skor i bland annat kalvskinn för ca 4000kr.

 
Ingen bild

Lina

31 oktober 2008 16:07

Mockaskorna var riktigt grymma! Vinterkängorna också. När man ser sådant här är det tråkigt att vara tjej, för det är omöjligt att hitta fina vinterkängor. Det är liksom antingen Dr.Martens eller McBoots som gäller. Jag vill ju ha kängor.

 
Ingen bild

andreas weinås

31 oktober 2008 20:51

Tack så mycket Lina! Jag förstår ditt problem men är tyvärr lite dåligt insatt i kvinnligt mode för att ge nått bra exempel. Jag måste därimot säga att ett par Dr Martens kan vara mycket coolare på en tjej än på en kille då kontrasten mellan det hårda i dessa boots och det feminima hos kvinnor gör hela stilen inspirerande. Det råd jag kan ge är att köra på det du gillar oavsett om det är kvinnligt eller manligt för är man tillräkligt säker i sin stil finns det inget rätt och fel...Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Weinås - 12 februari 2009 08:43

  Nu efter mycket besvär och fantastisk hjälp av Fabian på fabels värld är den nya versionen av Fashion4fun klar!  Den hittar ni på http://fashion4fun.com   Den här sidan kommer finnas kvar för er som vill läsa äldre inlägg men ej uppdateras. Kommen...

Av Andreas Weinås - 11 februari 2009 16:21

  Många av er har säkert redan sett det och en del har kanske ingen facebook profil men för er övriga vill jag nämna att fashion4fun nu finns som grupp på facebook. Även om den inte uppdateras jätteofta så kommer viktiga händelser och ev. kontaktinfo...

Av Andreas Weinås - 11 februari 2009 08:29

  Ett stort steg imot att bli vuxen är när man för första gången skall omplacera sina sparpengar i en bankportfölj. Det är något av en ovan situation där det gäller att få klart för sig vilken typ av risk man vill ta för att öka värdet på sina arma s...

Av Andreas Weinås - 10 februari 2009 21:13

  Jag spinner vidare på konsten att matcha färger tillsammans och olika effekter detta kan ge. I inlägget "blå/beige/brun" nämnde jag hur tre färger kan passa bra tillsammans och i detta inlägget kommer jag gå in på hur man bäst plockar upp en färg u...

Av Andreas Weinås - 9 februari 2009 10:51

  Jag skrev ett inlägg om hur det vida modet i byxväg är på väg att få ett rejält uppsving. Fat denna gången är det på ett nytt sätt. Byxorna ger lite av en Charlie Chaplin känsla och har ofta relativt hög midja. Bottega Veneta är det märke som kansk...

Ovido - Quiz & Flashcards