Alla inlägg den 21 januari 2009

Av Andreas Weinås - 21 januari 2009 20:40


Fler bilder från The Sartorialist under modeveckan i Milano.

För de som fortfarande tvekar på om dubbelknäppt är stiligt är här ett övertygande exempel.



Jag gillar den kraglösa kavajen och glasögonen.




Ett sätt att klä ner den dubbelknäppta kavajen är att kombinera den med ett par lite slitna jeans.


 

Riktigt snygg fiskbensmönstrad rock med en varm men diskret accentfärg i halsduken.


Bilder: www.men.style.com




Av Andreas Weinås - 21 januari 2009 12:45


Jag spinner vidare från förra inlägget om baggy jeans till den sista delen av Vårens trender 2009 nämligen vida byxor.

 Louis Vuitton


Jag kan säga att just denna typer av trender är svåra att rapportera om då modet de senaste åren tillåtit så stor variation och samma sak gäller till våren. Med detta menar jag att ett märke har både extremt smala byxor, klassisk passform och extremt vida i samma visning.

Men just de extremt vida har vi inte sätt förrän nu i höstas på allvar och trenden tar ännu mer fart nu till våren.

Bottega Veneta


Precis som när det gäller andra extrema trender oavsett om det är smalt eller brett, långt eller kort så är det sällan speciellt långvarit. Gillar man det så finns det ingen anledning att inte testa det men de tidlösa mellantingen är fortfarande de säkraste korten.

Yohji Yamamoto


Bilder: www.men.style.com


Av Andreas Weinås - 21 januari 2009 11:58


Jag fick en förfrågan i kommentarerna på förra inlägget om jag kunde skriva om baggy jeans och vad man kan tänka på vid ett inköp av jeans i denna typ.

 Dsquared Hösten 2009


Först vill jag säga att jag personligen har svårt för baggy jeans...På mig! På många av mina vänner ser det fantastiskt ut! Allt handlar om din personliga stil, hur din kropp ser ut och hur du väljer att kombinera din outfit i övrigt.

Väljer man att som Bottega Veneta gjort med hela sin höstvisning, kombinera en smal kavaj med extremt vida byxor så kan man skapa lite av en Charlie Chaplin siluett som kan vara en intressant trend.

Bottega Veneta Hösten 2008


Det snyggaste sättet enligt mig är att ha baggy jeans lite uppvikta för att undvika att de täcker hela skon. Det brukar aldrig vara speciellt snyggt oavsett trend. Är man något kortare och bredare i kroppen är denna typen av jeans snyggare än de smalaste modellerna.

Bild: thesartorialist / www.men.style.com


Det jag inte rekomenderar och gillar med baggy jeans är när det som i detta fallet, inte ser ut att finnas nån speciell tanke med passformen,  klädkombinationen eller siluetten. De ser bara ut att sitta dåligt och är varken trendigt eller tidlöst.

 Sen tycker jag personligen att David Beckham är sjukt överskattad som stilikon då han haft 15 olika klädstilar de senaste 15 åren.

Att vara en stilikon är för mig att visa på en tydlig personlig stil som egentligen är oberoende av trender. Att man sen ser Beckham i fantastiska kostymer från Tom Ford säger snarare att han har råd än smak då halva hollywood burit dessa kostymer som de senaste året.


Ovido - Quiz & Flashcards