Direktlänk till inlägg 11 januari 2009

Kameraköp???

Av Andreas Weinås - 11 januari 2009 23:18


Jag har lovat mig själv att köpa en ny kamera och idag var jag ute och kollade vad som fanns.


Då budgeten tillåter en kamera mellan 3000-4000kr är ju frågan om man skall köra på en billig systemkamera eller dyr kompaktkamera.

För bilder inomhus och kvällstid är systemkameror överlägsna så i nuläget känns denna Nikon D40 mest aktuell. För att kunna ta riktigt bra porträtt bör man komplitera med ett 50mm objektiv.

 pris:3499kr med 18-55mm lens kit


Om någon känner att de har någon som helst kunskap inom fotografi och dessutom vet vad jag är ute efter får gärna tipsa om det är någon annan kamera i samma prisklass som är bättre.



 
 
fabian

fabian

12 januari 2009 06:03

Jag känner en kille som säger att det är ett grymt startpaket om man är ny inom ordentligt fotograferande. Tror att El Giganten hade något paket som var ännu billigare, värt att checka in.

http://fabelsvarld.com

 
Ingen bild

Emanuel

12 januari 2009 23:28

Hejsan
Jag har nyligen köpt just en d40 och om du inte har mycket kunskaper inom foto kan jag verkligen rekommendera den, det är bra att börja någonstans och innan man har satt sig själv in i hela denna röran med systemkameror så duger faktist denna modell, visst den är inte lika snabb när det gäller sekvensbilder som dom nyare och man kan bara fota i ca ISO 800 utan att det verkligen blir kornigt och äckligt.. Men duger den lätt till att lära sig arbeta med kameran och ta reda på vad man vill ha ur en kamera.. köp d40 och om ett två år när du redan har köpt till ett 50mm och en 85mm samt en fin blixt kan du köpa ett nytt hus och då vet du vad det är för typ av kamera du behöver..

lycka till

 
Ingen bild

AT

12 januari 2009 23:32

kolla panasonic lumix modellerna, LMC2 och LMC3. riktigt bra kompaktkameror!

 
Ingen bild

Andreas Weinås

12 januari 2009 23:53

Tack till Fabian, AT och Emanuel för era åsikter och förslag. Det uppskattas verkligen! Jag vill bara säga att det blev just D40 och jag leker för fullt..Känner att jag hade varit i behov av ett 50-200mm objektiv för bättre zoom men vill fördjupa mig i detta objektivet först.

Jag planerar att lägga ut de första bilderna tagna med den i veckan när jag lagt över dem på datorn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Weinås - 12 februari 2009 08:43

  Nu efter mycket besvär och fantastisk hjälp av Fabian på fabels värld är den nya versionen av Fashion4fun klar!  Den hittar ni på http://fashion4fun.com   Den här sidan kommer finnas kvar för er som vill läsa äldre inlägg men ej uppdateras. Kommen...

Av Andreas Weinås - 11 februari 2009 16:21

  Många av er har säkert redan sett det och en del har kanske ingen facebook profil men för er övriga vill jag nämna att fashion4fun nu finns som grupp på facebook. Även om den inte uppdateras jätteofta så kommer viktiga händelser och ev. kontaktinfo...

Av Andreas Weinås - 11 februari 2009 08:29

  Ett stort steg imot att bli vuxen är när man för första gången skall omplacera sina sparpengar i en bankportfölj. Det är något av en ovan situation där det gäller att få klart för sig vilken typ av risk man vill ta för att öka värdet på sina arma s...

Av Andreas Weinås - 10 februari 2009 21:13

  Jag spinner vidare på konsten att matcha färger tillsammans och olika effekter detta kan ge. I inlägget "blå/beige/brun" nämnde jag hur tre färger kan passa bra tillsammans och i detta inlägget kommer jag gå in på hur man bäst plockar upp en färg u...

Av Andreas Weinås - 9 februari 2009 10:51

  Jag skrev ett inlägg om hur det vida modet i byxväg är på väg att få ett rejält uppsving. Fat denna gången är det på ett nytt sätt. Byxorna ger lite av en Charlie Chaplin känsla och har ofta relativt hög midja. Bottega Veneta är det märke som kansk...

Ovido - Quiz & Flashcards